
De Cirkel
Historie
De Cirkel is in 1926 gebouwd met bouwnummer 26 bij de werf De Jong en Smit in IJsselmonde in opdracht van de heer A. Stoop uit Oosterhout. Bij oplevering had het schip een lengte van 27,25 en kreeg het de naam ‘Anna Cornelia’. De voorstuwing werd verzorgd door een 45PK sterke ‘Industrie’ langzaamloper en het schip had een waterverplaatsing van ca. 120 ton. In 1938 is de naam gewijzigd naar Dymphna en tijdens de oorlog wordt de naam in 1943 gewijzigd naar de ‘Petronella III’. Uit die tijd is nog maar weinig bekend.
Een volgende registratie vinden we in 1954 waar het schip terug te vinden is als de ‘Dymphna’ maar met een grotere waterverplaatsing 149 in plaats van 120 ton, doordat de kalfdekken verhoogd zijn en er dus meer vracht vervoerd kan worden. In 1957 wordt de naam nog gewijzigd in ‘Diad’ en op 14 april 1960 vinden we een registratie van de Cirkel als ‘Gerjan’ met een lengte van 36,21 meter en een waterverplaatsing van 226 ton. Het schip vaart in die tijd in Brabant, Limburg en België en vervoert daar ENCI-cement. De hoopjes uitgehard cement die onder de buikdenningen terug te vinden waren, tot aan de start van de verbouwing in 2003 herinnerenden ons aan deze periode. De voortstuwing wordt vanaf eind jaren '60 verzorgt door een modernere 80 pk DAF DD575 scheepsmotor met een ZF-keerkoppeling uit 1954.
Nadat het schip ruim 50 jaar dienst heeft gedaan in de binnenvaart, gaat de schipper met pensioen en wordt "De Cirkel" eind jaren '70 verkocht aan de gemeente Eindhoven die bezig is een werklozenproject op te zetten. De Cirkel wordt voor dit doel ingericht als leerling werkplaats voor het repareren van fietsen. Het project wordt geen succes en als in 1981 de fietsenwerkplaats de bakermat van de Eindhovense drugshandel dreigt te worden, besluit de gemeente Eindhoven het schip te verkopen om erger te voorkomen.
Naar de Beatrixgroep
De Beatrixgroep koopt "De Cirkel" voor € 7.940,- (fl. 17.500,-) van de gemeente. In het koopcontract wordt overeengekomen dat het schip nooit meer binnen de gemeentegrens van Eindhoven mag komen, om herhaling van de problemen te voorkomen. Het schip kan inmiddels niet meer zelfstandig varen en er wordt dan ook een sleepboot gehuurd en "De Cirkel" wordt afgemeerd in de haven van de Beatrixgroep op het schiereiland Hatenboer bij Roermond. Het schip is dan ingetimmerd met verschillende ruimtes, toiletten en een eenvoudige keuken. Het dek bestaat nog uit de oude dekluiken met daaroverheen dakleer en kunststof lichtkoepels.
In de basis voldoet het schip aan de behoeften en wordt dus zo in gebruik genomen. Eind jaren 80 wordt het schip nog aangepast om ook mindervaliden aan boord te kunnen ontvangen. Daarvoor wordt er een liftinstallatie gemaakt en een houten luik om rolstoelgebruikers in het ruim te ontvangen. Ook binnen worden de nodige aanpassingen gedaan.
In de jaren daarna blijkt het schip niet langer te voldoen met deze constructie en wordt het besluit genomen om een grondige verbouwing door te voeren. Deze start in 2003 en eigenlijk zijn we daar nog steeds mee bezig. Sinds die tijd is er een stalen dek op het schip gekomen, welke is voorzien van een autokraan om vletten en andere zware materialen aan dek of in het ruim te hijsen. De nieuwe hoofdingang is over de trap voorzien van een rolstoelplateau lift en voorin het schip is een toiletunit met septictank geplaatst en ook deze unit is geschikt voor rolstoelgebruikers. Met een vlakke vloer vanaf de keuken tot aan deze toiletunit is het hele ruim toegankelijk voor mindervalide personen.
Er is een nieuwe keuken geplaatst met een fornuis met 5 branders, een van RWS afkomstige dieselkachel, in een nieuw kachelhok, 12V, 24V, 220V en 380V installatie en ook is de hele binnenzijde van het vlak geconserveerd. Tussen 2010 en 2020 zijn vervolgens de stuurhut, de theehut (ruimte voor de stuurhut) en recent oog de roef aangepakt en vernieuwd. Dit alles in eigen beheer.Wat we niet in eigen beheer hebben gedaan, maar wat wel broodnodig was, is de plaatsing van een nieuwe motor. Na jaren van trouwe dienst en nog een revisie in 2000 waren zowel de keerkoppeling als de DAF aan het einde van hun latijn. Onbetrouwbaar, vaak pech onderweg en veel rook hebben ertoe geleid dat in het voorjaar van 2020 is besloten de DAF uit het schip te halen en deze te vervangen. In eerste instantie door een DAF 615 maar om de te voldoen aan het CvO uit 2017 en de CCR-certificering was dat geen optie. Eind november is het schip daarom wederom op sleep genomen en dit keer naar van Oost scheepsreparatie in Maasbracht waar de Cirkel voorzien is van een gloednieuwe Weichai WP6C185 en een PRM keerkoppeling. Dit betekende voor de stichting een investering van ca. 35.000 euro maar met deze nieuwe veel sterkere motor kunnen de we komende jaren weer veilig op kamp.
2022 staat in het teken van een werfbeurt voor de Cirkel waar we een verlenging van het CvO willen behalen en mogelijk dat er ook de voorbereidingen en/of plaatsing van een boegschroef wordt uitgevoerd. Onze schippers kunnen het schip prima zonder hanteren, maar gelet op de veiligheid is dit wel een sterke wens. De financiering hiervoor is echter nog niet geregeld.
Specificaties
- Type: Luxe Motor
- Lengte: 36 meter
- Breedte: 5.09 meter
- Diepgang: +/- 1.10 meter
- Bouwjaar:1926
- Werf: De Jong en Smit te IJsselmonde
- Hoofdmotor: Weichai WP6C185 (in licentie gebouwde Deutz) 185 pk Keerkoppeling: PRM750
- Generator: Mitsubishi 10 Kva, luchtgekoeld